woensdag 9 september 2020

De eerste week in onze nieuwe klas

 De eerste schooldag. Elk jaar spannend. Maar dit jaar nog dat tikkeltje meer. Niet alleen is er nog steeds corona in het land, de kleuters hadden in tegenstelling tot andere jaren ook de kans nog niet gehad om eens te komen spieken in de nieuwe klas... Een extra spannende voormiddag dus!

De eerste dagen van het nieuwe schooljaar namen we de tijd om de klas te ontdekken, de vriendjes te leren kennen en misschien wel het belangrijkste: de symbolen te kiezen! Elke kleuter koos het symbool waarmee ze dit schooljaar verder gaan in mijn klasje! 

Vorige week donderdag en vrijdag deden we heel wat spelletjes om onze symbolen en de symbolen van de andere kindjes beter te leren kennen. Zo beschreef ik een symbool en moest de kleuter in kwestie dan reageren, we deden een reactie/bewegingsspel met symbolen waarbij het kleuter met het genoemde symbool moest proberen de ballon te pakken voor hij op de grond viel. Tijdens het onthaal mochten de kleuters zichzelf voorstellen aan onze klasvriend PUK en hem ook vertellen welk symbool ze hadden gekozen. Juf liet relaxatiemuziek horen en schilderde de symbolen op een groot stuk plexiglas, het leek precies een beetje op pictionary. De juf noemde een symbool en die kleuter in kwestie mocht vertrekken naar de gang om zich klaar te maken voor de speeltijd.... 

Het reactie/bewegingsspel met de ballon. 

Het schilderen van symbolen op rustige muziek

Zichzelf voorstellen aan PUK 

Op maandag en dinsdag van de tweede week werkten we specifieker rond onze hoeken in de klas. Welke hoeken hebben we allemaal en welk materiaal kunnen we daar terugvinden? Hoe benoemen we die hoeken? We stelden ook de hoekenpictogrammen voor. Hoe stellen we de hoeken voor en hoeveel kleuters mogen er per hoek spelen. Dit is iets nieuws voor de kleuters dus brengen we dit geleidelijk aan aan. 
Op verschillende manieren gingen we aan de slag met de hoekpictogrammen. De kinderen moesten voor het spelen aanduiden in welke hoek ze wilden spelen. We speelden verstoppertje met PUK in de klas en ook dan moest het juiste pictogram worden aangewezen. We verzamelden voorwerpen uit de klas en associeerden ze met het juiste hoekpictogram. 

Het aanbrengen van de pictogrammen en het
aantal kleuters dat in die hoek mag spelen. 

In welke hoek zit PUK verstopt? 

Verder hebben we heel veel tijd gemaakt om te spelen, ook de juf speelde veel mee! Op woensdag mochten de kindjes kennismaken met juf Charlène en op vrijdag gingen ze fietsen met juf Lies. 
De eerste week ging snel voorbij terwijl heel wat enthousiaste reacties kwamen vanuit de verschillende hoeken.. 
We genoten ook nog van het mooie weer en speelden op maandagmiddag buiten samen met de klas van juf Karolien! Wat was het fijn om de vriendjes van vorig schooljaar terug te zien!

Meer leuke sfeerbeelden van onze eerste week samen kunnen jullie hier bekijken! 

Vanaf morgen gaan we echt ons thema "Terug naar school" nog wat meer verdiepen! 

Tot snel!