woensdag 23 september 2020

Welkom in de PUK-klas!

 Nadat we een weekje de tijd namen om elkaar wat beter te leren kennen, te spelen met onze symbolen en kennis te maken met onze hoekenpictogrammen, gingen we van start met ons thema "Welkom in de PUK-klas". 

Bij de start van het schooljaar werd heel wat geknutseld in onze klas. De kleuters die wilden konden PUK schilderen. We startten eerst met een waarneming: hoe ziet PUK eruit? Welke kleuren hebben we nodig om PUK te schilderen? Waar zouden we best mee beginnen? ... Er kwamen prachtige kunstwerken uit!

Daarnaast maakten we ook onze werkjestas al klaar, zodat we die kunnen gebruiken om al onze werkjes veilig mee naar huis te nemen. De kleuters kregen allemaal een eigen tas waar de juf hun symbool had op vastgemaakt. Ze mochten stempelen met kleuren naar keuze, rond hun symbool. Als de verf droog was, verwijderde juf het symbool zodat we in de verf de contouren konden zien staan.  


Als laatste kreeg elke kleuter (en ook elke juf in onze klas) een huisje die mocht ingekleurd worden met wasco. Als dat huisje klaar is, dan wordt daar een gezinsfoto op gekleefd. Alle foto's samen worden een mooi fotoboek dat altijd aanwezig zal zijn in de klas. Zo kan hij altijd worden ingekeken! 


In de bewegingshoek konden de kinderen experimenteren met spullen uit de turnzaal. Zo werd er een kruiptunnel aangeboden, een bal, springpaardjes, tollen... Door de ruime gang konden de kindjes zich dus naar hartelust uitleven! 

In de poppenhoek werd extra materiaal gelegd. Zo lagen er schooltassen, boterhamdozen, koekendozen en waterflessen. Leuk om te zien hoe de kinderen zelf hun schooltas klaarmaakten om vervolgens flink naar school te stappen! 

Aan de tafels werden verschillende spelletjes aangeboden. Zo werd er onder andere op fijne motoriek gewerkt en moesten de kinderen met een pincet de pomponnen op het schoolmateriaal leggen. Of er lagen knijpkaarten waarbij de kinderen een wasknijper op dezelfde afbeelding of het juiste schaduwbeeld moesten hangen. 


In de boekenhoek werden boeken in thema gelegd en in de kring werd er naar enorm geconcentreerd gebouwd aan een grote knikkerbaan. We werkten aan computervaardigheden en leerden werken met een computermuis of we konden grootmotorisch werken aan het krijtbord. 

We genoten ook nog volop van het mooie weer. We speelden terug in de tuin samen met de kleuters van juf Karolien. Maar op een ander moment trokken we naar de speelplaats waar we ons konden uitleven met krijt of met water en penselen!


Ook in de kring kwamen er nog allerlei leuke spelletjes aan bod. Zo speelden we een samenwerkingsspel waarbij we zo snel mogelijk moesten proberen om ons popje op school te krijgen. We moesten rollen met een dobbelsteen en evenveel stappen vooruit gaan. Onderweg konden we wel hindernissen tegenkomen zoals een zwart gat of een ladder die ons een aantal stappen terug deed zetten. Maar samen is het ons gelukt!
We luisterden naar verschillende verhalen in het thema of deden bewegingsspelletjes waarbij we de houding van PUK moesten nadoen. 

In godsdienst werken we rond het thema "Welkom in onze kei-toffe klas", waarbij we aan de slag gaan met een grote doos met stenen. We startten met een waarneming van de keien en deden er een relaxatiemoment mee. Daarna mocht elke kleuter een eigen kei kiezen en die ook schilderen naar eigen voorkeur. Daarbij benadrukten we dat alle keien eigenlijk gelijk waren maar dat ze er anders uitzagen doordat we ze geschilderd hebben. In klas is dat ook zo: alle kleuters zien er anders uit door bv. de kledingkeuze maar worden wel gelijk behandeld. We leerden er een passend liedje bij over anders zijn en gingen nog wat verder met verdiepingsopdrachten. Alle keien krijgen een mooi plaatsje in onze godsdiensthoek. 




Er zijn nog heel wat leuke foto's, maar die kunnen jullie allemaal via deze link bekijken!

Veel plezier!