zaterdag 14 november 2020

De dieren in het bos

Na het verjaardagsfeest van PUK, begonnen we rond het thema "Herfst". We legden de focus bij de dieren in het bos en werkten daardoor met verschillende deelthema's. We startten ons thema met een algemeen deel rond de bosdieren.

Daarbij werd onze ontdekbak gevuld met eikels en leerden de kleuters samen met juf Delfien (een stagiaire die op dinsdag bij ons komt helpen) een dominospel spelen. Er was ook een bosdieren-stapelspel waarbij de kleuters de opdrachtkaarten moesten na leggen. Op de computer beluisterden we het verhaal van Jules in het bos. De bewegingshoek werd aangevuld met stukken boomstam waarmee de kleuters een eigen parcours konden maken. Ook de knuffels van de bosdieren werden daar vaak gebruikt. 

Het volgende deelthema was rond de egel. Aangezien we geen echte egel in de klas hadden, deden we een waarneming aan de hand van boeken, prenten en een filmpje op de computer. We probeerden ons zo klein mogelijk te maken als een egel die in zijn bolletje kruipt. Op het krijtbord moesten de kleuters de kleuren met elkaar verbinden zonder de egel te raken. Of ze leerden aan de hand van een stappenplan om zelf een egel te tekenen. 


Bij juf Charlène leerden de kleuters het liedje van Egel Prikkebolletje. We oefenden ook de plaatsbegrippen (boven, onder, naast, voor, achter...) door de egel op de juiste plaats bij de boomstam te plaatsen. Als knutselwerkje mochten de kleuters kiezen tussen het maken van een egel, een uil of een spin. Tijdens het deelthema van de egel kwam de eerste groep aan de beurt. Ze schilderden het gras, verbonden de stippen met elkaar (om de snoet van de egel te tekenen) en maakten met hun handafdruk de stekels van de egel. 


Op het vlak van fijne motoriek kregen de kleuters de opdracht om hun egel met behulp van de strijkparels kleurrijke stekels te geven. Elke egel had een aantal stekels die de kleuters naar eigen stijl mochten versieren. Sommige deden elke stekel in één kleur, anderen maakten een patroon of nog anderen gingen volledig voor freestyle.

Na de egel was het de beurt aan de uil. Ook deze waarneming verliep via foto's, boeken en filmpjes op de computer. Aan de knutseltafel kwam de tweede groep kunstenaars aan bod. Zij schilderen de donkere hemel, want we leerden eerder dat een uil vooral een nachtdier is. Daarna werd de volle maan geschilderd en schilderden de kleuters een lange tak. Als laatste werd hun handafdruk afgewerkt met twee ogen en een snavel zodat ze elk een uiltje konden meenemen naar huis. 


De kleuters die wilden konden een kleurplaat inkleuren en verknippen tot een puzzel. Als ze de puzzel terug hadden gemaakt, dan mochten ze die terug opkleven. Ook in dit deelthema oefenden we de plaatsbegrippen aan de hand van een praatplaat, waarbij de kleuters moesten verwoorden welk dier waar in het bos verstopt zat. (bv. de uil zit op de tak, de egel zit achter de boom). 
We zagen tijdens de waarneming dat een uil geen stekels heeft zoals de egel, maar bedekt wordt door pluimen. We verdeelden de klas in duo's en deden met pluimen een relaxatie-oefening. Tijdens de oefening moesten de kleuters met een pluim voorzichtig over het gezicht, de handen, armen... van hun duopartner wrijven. Na een 5-tal minuten werden de rollen omgewisseld. 


Als derde deelthema werkten we rond de spin. De kindjes van juf Isabelle hadden echte spinnen in de klas, die wij eens mochten gebruiken. Voor het eerst tijdens dit thema hadden we het diertje echt in onze klas. 

Aan de tafel speelden we met kleine spinnetjes waarmee we verschillende constructies konden maken. Er werden ook rijgkaarten aangeboden waarbij de kleuters met veters het spinnenweb van hun spin moesten herstellen. In de bouwhoek werden de kleuters gestimuleerd om met kaplablokken een echt spinnenweb te bouwen. Ze moesten wat zoeken maar uiteindelijk is het hen wel gelukt! 



Bij dit knutselwerkje gingen we iets anders te werk. De kleuters mochten hun hand twee maal afdrukken om de spin te maken. Daarna kregen ze een bordje die ze mochten schilderen en waarbij ze na het drogen met wol een spinnenweb mochten rijgen. De spinnen werden afgewerkt met twee oogjes en bevestigd op het spinnenweb. Klaar is kees! 

We deden ook nog een kringspel waarbij een bol wol werd doorgegeven tot iedereen een stukje van het touw vast had. Zonder ze het wisten, hadden de kleuters zelf een spinnenweb gemaakt! Vervolgens kregen twee kleuters de opdracht om van plaats te wisselen zonder in het spinnenweb te blijven hangen. Plezier gegarandeerd! 


Als voorlaatste dier kwam de slak aan de beurt. Céleste vond thuis 2 slakken en bracht deze in een doosje mee naar de klas. Dus ook de slak konden we in real life waarnemen. 


We konden een slakkenlotto-spel spelen waarbij we onze eigen kaart zo snel mogelijk moesten vol krijgen. Opletten want er zaten soms maar kleine verschillen tussen de slakkenkaartjes! 
De kinderen konden ook experimenteren met plasticine, ze probeerden op de kaart de slakken hun huisje terug te bezorgen. Er zaten hele mooie resultaten bij!


De laatste dagen voor de vakantie gebruikten we om onze knutselwerkjes af te werken, maar ook om kennis te maken met het laatste diertje in dit thema, de eekhoorn. Via juf Karolien konden we een echte (maar opgezette) eekhoorn bewonderen. 


De kleuters die wilden konden nog een kleurplaat van een eekhoorn schilderen met waterverf. In de gang werd een groot bord gezet met linksbovenaan de prent van een eekhoorn en rechtsonder een mandje. De eekhoorn had zijn eikels verzameld maar wilde die nu vlot in zijn mandje krijgen. De kleuters konden hem helpen door met buizen een soort glijbaan te maken waardoor de eikels in het mandje terecht kwamen. 


Aan de tafel in de klas stond er een mand met eikels. De kleuters rolden met een kleurendobbelsteen en mochten vervolgens één eikeltje met hulp van een pincet bij de juiste kleur eekhoorn leggen. Het leek gemakkelijker dan het was, het was voor veel kleuters een uitdaging! Maar oefening baart kunst...


Ook bij juf Charlène kwamen er die laatste week nog allerlei leuke activiteiten aan bod. Zo speelde zij nog een spelletje waarbij de dieren hun wintervoorraad moesten aanleggen en waarbij de kleuters dus het tellen nog eens konden herhalen. Ze kregen onverwacht bezoek van een diertje die op bezoek was bij juf Karolien. Zien jullie welk diertje onze klas onverwacht een bezoekje bracht? 


 Ze deed ook aan Sherborne, een vorm van kleuteryoga die volledig ingekleed werd in het thema van de bosdieren. Ideaal om rustig af te tellen tot aan de herfstvakantie!


Er zijn nog heel wat foto's te bekijken van dit thema, die kunnen jullie hier  bekijken!