vrijdag 13 november 2020

PUK is jarig!

 Na ons eerste thema, was het tijd om ons voor te bereiden op de verjaardag van PUK. Op 9 oktober werd hij 4 jaar! We besloten om ons dit thema te focussen op het deelthema "cadeautjes" en startten ons thema met het voorstellen van een aftelkalender, waarop we dagelijks een cadeautje mochten inkleuren en zo telkens een stap dichter kwamen bij de verjaardag van PUK. En wat bleek, Pompom (de klasvriend van juf Karolien) bleek op dezelfde dag jarig te zijn als PUK. Dubbel feest!


Tijdens dit thema maakten we de basis voor onze verjaardagskroon. Die maakten we door te experimenteren met scheerschuim en verf, en daar vervolgens een afdruk van te maken. 

Naast onze verjaardagskroon, maakten we ook onze verjaardagskalender. Elke kleuter kreeg een ballon die ze met de knikkerschilder-techniek mochten versieren. Daar kwam dan een foto op van de kleuter en werd als laatste ook nog de verjaardagsdatum erop aangevuld. Aanvullend schilderden de kleuters nog een kroon. Wie jarig geweest is, krijgt op onze verjaardagskalender een kroon op zijn/haar hoofd. Zo kunnen we vlot volgen wie er de volgende keer jarig is! 


In de poppenhoek werd een doos met feestmateriaal aangeboden. De kleuters konden zich uitleven in het versieren van de poppenhoek, het bakken van een verjaardagstaart en van het elkaar verrassen met een cadeautje! 

Heel wat van jullie kleuters hadden dozen, cadeaupapier en lint mee. Daarmee maakten we cadeautjes waarmee we in de bouwhoek naar hartenlust konden bouwen. De kleuters maakten torens die hoger waren dan zichzelf en leerden dat het niet zo slim is om het kleinste pakje onderaan de toren te plaatsen. Ook de buizen werden gecombineerd met de cadeaus om hele constructies te maken. 


De ontdektafel werd gevuld met schuimpjes. Tussen de schuimpjes werd een memoryspel in thema verstopt. De kleuters konden per 2 aan de ontdektafel spelen en het was de bedoeling dat ze zo snel mogelijk alle kaartjes terug konden matchen. Al werd de aandacht soms afgeleid door de schuimpjes zelf... 😀


Aan het krijtbord werd met schilderstape een groot cadeau gehangen, die de kleuters dan vrij konden versieren. Sommige kleuters tekenden naast het cadeau wat zij dachten dat erin zat. 


In de bewegingshoek werden ballonnen en rakketten aangebracht. De kleuters konden hier vrij mee experimenteren. In het begin speelden ze vooral individueel maar naar het einde van het thema toe probeerden sommige kleuters al om de ballon naar elkaar te spelen. 



 Dit thema focusten we ons vooral op het tellen. Heel wat verschillende activiteiten werden ingekleed rond dit doel. We deden spelletjes met een dobbelsteen, we telden hoeveel cadeautjes we konden stapelen zonder dat de toren viel, we telden de kaarsjes op de taart.... We deden ook een spelletje waarbij Rikki het konijn evenveel cadeaus mocht krijgen als er stippen/vingers op zijn feesthoed stonden. Dit spel werd eerst klassikaal aangebracht en vervolgens herhaald tijdens het hoekenwerk.



Aan een andere tafel waren alle cadeaus in twee geknipt en moesten de kleuters de cadeaus terug vervolledigen. Er zaten soms kleine verschillen in de patronen dus het was opletten geblazen! 
Er werden ook plasticinekaarten aangeboden waarbij de kleuters de pakjes moesten versieren volgens de opdracht op de kaart. Dit is heel goed om gericht rond fijne motoriek te werken.
Naast de memory in de ontdekbak, hadden we ook nog een memory met feestbekers. Wie de hoogste stapel bekers had, had het spelletje gewonnen! 

Bij juf Charlène deden de kleuters, verspreid over twee weken, een muzikaal pak. Tijdens dat muzikaal pak maakten de kleuters kennis met de verjaardagsspelletjes uit de verjaardagskoffer. Die koffer mag elke kleuter meenemen de dag voor zijn/haar verjaardag in de klas wordt gevierd. 


En dan was het eindelijk zo ver, nog maar 5x slapen voor de verjaardag van PUK. We maakten PUK zijn rugzakje klaar: hij mocht deze week gaan logeren in de Jules-klas bij juf Celien. Zo konden wij onopgemerkt de voorbereidingen treffen voor zijn feest. 
De klas werd extra versierd, er werden verjaardagskaarten gemaakt en de cadeautjes die jullie kleuters meebrachten werden zorgvuldig ingepakt. 

We verzamelden tijdens een zoektocht alle ingrediënten om pannenkoeken te bakken. Het waren geen gewone pannenkoeken: wij maakten in de klas speciale wortelpannenkoeken. Net zoals in het verhaal "Rikki is jarig". Sommige kleuters vonden dit maar raar, maar uiteindelijk heeft iedereen er op het feest lekker van gesmuld! 


Het grote moment: op vrijdag mocht PUK terugkomen en vierden we feest. Samen met de klas van juf Karolien! Want ook daar hadden ze een jarige. PUK en Pompom werden beiden 4 jaar, dat moet wel gevierd worden!


We zongen liedjes, dansten allemaal samen, bliezen de kaarsjes uit en zegden ons versje op. 
We deden vuurwerk (tot en met 4) en deden allemaal samen de cadeautjesdans (een variant op de stoelendans). Een relaxatiemomentje voor het eten kon niet ontbreken: wie kon de belletjesballon doorgeven zonder dat we geluid hoorden? 
Daarna smulden we van onze wortelpannenkoeken terwijl we naar feestmuziek luisterden. 



PUK kreeg ook heel wat cadeautjes, teveel om zelf te openen. We sloten dus ons feest af in de eigen klas waar elke kleuter één cadeautje kreeg om te openen in de plaats van PUK. Alle cadeaus werden enthousiast uitgepakt en verzameld in een grote doos. Die doos wordt door PUK gedeeld met de kinderen uit de klas en af en toe kunnen ze hier mee spelen! 



Wisten jullie trouwens dat tijdens het thema jarig zijn, niet alleen PUK jarig was? Ook juf Céline was jarig! Dat werd gevierd met wafels in de klas! En onze Alice, die mocht begin oktober 4 kaarjes uitblazen! Hieperdepiep!



Het was een feestelijk thema, met heel wat leuke kiekjes. Teveel om hier te plaatsen, daarom werden ze verzameld in een album, die jullie via deze link bekijken. Veel kijk-plezier! 




Geen opmerkingen: